فوم رولر : معجزه ی اثر بخشی تمرینات ورزشی

فوم رولر : معجزه ی اثر بخشی تمرینات ورزشی

 فوم رول

فوم رولرها ابتدا در تکنیک فلدنکرایس در سال 1980 به عنوان وسیله ای جهات مهار بدن مورد استفاده قرار گرفتند. در سال 1987 فیزیوتراپیست شان گلنگر پس از انجام تمرینات فلدنکرایس بر روی گروهی از ورزشکاران و نیز کسب تجارب لازم شروع به استفاده از فوم رول ها به عنوان یک وسیله خود ماساژ نمود. پس از مدتی با توجه به قیمت مناسب، این محصول بعنوان یک ابزار خودماساژ بین ورزشکاران محبوبیت یافت. سایر فیزیوتراپیست هایی که از روش فلدنکرایس استفاده می کردند نیز شروع به استفاده از این تجهیزات به عنوان یک وسیله تعادلی و کششی نمودند.

از سال 2009 فوم رول کردن و تمرینات مرتبط با فوم رولرها به عنوان یکی از ابزارهای کلیدی جهت رهاسازی فاشیا مورد استفاده قرار گرفته است.

فوم رولر و فوم رول کردن چیست؟

فوم رول کردن یک تکنینک خودرهاسازی مایوفاشیا می باشد که بیشتر ورزشکاران و یا فیزیوتراپ ها جهت مهار عضلات بیش فعال از آن استفاده می کنند. این روش کشش با بهره گیری از مفهوم مهار خودبخود باعث بهبود انعطاف پذیری بافت های نرم شده که نتیجه آن آرام شدن عضله و نیز فعال شدن عضله آنتاگونیست می باشد.

این روش می تواند برای بسیاری از عضلات موثر واقع شود. به عنوان مثال عضلات Gastrocnemius، Lattsimus dorsi، Piriformis، Adductors، Quadriceps، Hamstrings، Hipflexors، Trapezius، Rhomboids و TFL عضلاتی هستند که میتوان با فوم رول کردن، به ریلکس شدن و رهاسازی نقاط ماشه ای و فاشیا در آنها کمک کرد. روش کار به این صورت میباشد که فوم رول را در زیر گروه مورد نظر از عضلات شروع به حرمت داده تا زمانی که ناحیه دچار گرفتگی را پیدا کنیم. پس از آن با فشاردادن نقاط ماشه ای بر روی فوم رول بمدت 30 تا 60 ثانیه اقدام به برطرف کردن آن می نماییم.

تجهیزاتی که برای فوم رول کردن مورد استفاده قرار می گیرد معمولا شامل یک سیلندر از جنس فوم میباشد که در سایزهای مختلف تولید می شود. معمولا طول فوم رول ها 30 سانتی متر و قطر آنها 15 سانتیمتر می باشد. با این حال فوم رول هایی با طول بیشتر تا 90 سانتیمتر نیز تولید میشوند که می توان از آنها برای گروهی از عضلات خاص مانند عضلات پشت استفاده کرد. فوم رولرها با چگالی های مختلف موجود می باشند که می توان با توجه به رنگ، آنها را از یکدیگر تشخیص داد. افرادی که در استفاده از فوم رول ها تازه کار هستند و یا عضلات منقبض با نقاط ماشه ای جدی دارند، بهتر است با فوم رول های نرمتر شروع کنند.

نظرات کاربران

لیدا جمعه 8 تیر 1397

ایا این فوم رول ها در زمان مسابقات بدرد میخوره؟ایا وقت سرد کردن تمرینات باید انجام به نوعی حرکت اصلاحی هست.

حسین شنبه 2 اردیبهشت 1396

سلام و سپاس از توضیحات

پاسخ مدیر به حسین سه شنبه -78 فروردین -621

حسین عزیز با تشکر از نظر شما فوم رولر هایی که در بازار ایران عرضه میشوند طول های مختلفی دارند و معروف ترین آنها با نام تریگر پوینت هستن که ان شالله به زودی عرضه خواهند شد

نظر بدهید